FANDOM

Thedean
Thedean lippu
Thedean - Tunnus
Thedean - Sijainti kartalla
Nimi Thedeanin keisarikunta
Valtiomuoto aristokraattinen monarkia
Keisari Eledrion XIV
Maantiede
Väkiluku n. 28,8 milj.
Pinta-ala n. 336 285 km²
Asukastiheys n. 85,67 as./km²
Pääkaupunki Devos
Muita kaupunkeja Porthgam, Êren, Evanloun
Talous
Valuutta Thedeanin talentti

(1€ = n. 60₮)

BKT n. 20 000 €/asukas
Lisätiedot
Kansallispäivä

12. toukokuuta

Viralliset kielet lingua romana ja kea
Kansallislaulu Cum tacent, clament
Suuntanumero +22
Lyhenne TD/THE

internetpääte: .td

Thedeanin keisarikunta eli Thedean (joskus myös Kannea) on valtio Kaukasiassa. Sen ainoat rajanaapurimaat ovat Westen etelässä ja Tipinia pohjoisessa. Valtion pinta-ala on noin 336 300 neliökilometriä ja asukasluku hiukan vajaa 29 miljoonaa. Thedeanin pääkaupunki on Devos.

Etymologia Muokkaa

Antiikin Kyporian ajalla alueella asui kansoja, joista suurimmat olivat önhyr- ja pkio-kansat. Näitä kutsuttiin yhteisnimityksellä thedè eli suuret. Kyporialaiset alkoivatkin kutsua aluetta Thedeaniksi eli suurten maaksi.

Maan toinen nimitys Kannea juontaa juurensa thedè-heimojen omasta nimityksestä nykyisen Thedeanin alueesta. He kutsuivat aluetta Cyānnëaksi. Tämän nimityksen etymologiaa sen sijaan ei ole saatu selville.

Maantiede Muokkaa

Fyysinen maantiede Muokkaa

Thedean sijaitsee Kaukasiassa Euroopan ja Aasian rajalla. Eri määritelmissä maa lasketaan kuuluvaksi joko Eurooppaan, Aasiaan tai molempiin. Yleisesti sääntönä voidaan pitää maan kuuluvan maantieteellisesti Aasiaan, mutta poliittisesti se on lähempänä Eurooppalaista valtiota.

Thedeanin topografia on äärimmäisen vaihteleva. Sen hallitsevin piirre on vuoret, ja vuoristoalueet muodostavatkin suurimman osan Thedeanin pinta-alasta. Maan keskeltä kulkee suuri Kaukasus-vuoristo. Sen korkeimmat huiput kohoavat yli viiden tuhannen metrin korkeuteen. Joissain lähteissä myös Euroopan korkeimmaksi vuoreksi tituleerattu Elbra (5642 m).

Jokia maassa virtaa tuhansia. Näistä pisin on kuitenkin Westenin puolelta alkunsa saava ja lopulta Kaspianmereen laskeva Kër-joki, jolla on pituutta yhteensä noin 1300-1500 kilometriä. Maan eteläosassa, 2070 m:n korkeudessa sijaitseva Seŭ on maan suurin järvi, 72,5 km leveä ja 376 km pitkä.

Thedeanin luonnonvaroihin kuuluu mineraalivaroja, kuten mangaani, rautamalmi, hiili, kulta, marmori ja alabasteri. Joet ovat merkittävä vesivoiman lähde. Maaperä ja ilmasto sallivat sitrushedelmien ja teen kasvatuksen. Lisäksi Mustanmeren ja Kaspianmeren alla sekä mantereella maan itäosissa on merkittäviä öljykenttiä, joista kuitenkin vain hyvin pientä osaa on hyödynnetty.

Luonto Muokkaa